Tu Ce Fel de Ulei Foloseşti pentru Maşina Ta?
Uleiul este pentru motorul maşinii tale ca apa pentru organismul uman…indispensabil.
Caracterul vital al uleiului de motor este dat de rolul îndeplinit de acesta: protecţia împotriva uzurii a pieselor aflate în mişcare în motor, uzurã cauzatã de frecare.
Uleiul de motor are în componenţa sa ulei de bazã şi aditivi.
Uleiul de bazã este cel care contribuie decisiv la diminuarea uzurii motorului, prin crearea unui film rezistent de lubrifiant între suprafeţele pieselor aflate în mişcare.
Aditivii previn deteriorarea uleiului în condiţii de temperaturi extreme din motor şi asigură protecţie suplimentară motorului.
2 Calitãţi Importante ale Uleiului de Motor
Gradul de vâscozitate a uleiului este o caracteristicã fundamentalã a acestuia, de care depinde în mod excepţional performanţa, uzura pieselor şi consumul de combustibil.
Gradul de vâscozitate a uleiului reprezintã timpul mediu de scurgere a acestuia printr-un orificiu dat, exprimat în secunde. SAE (Society of Automotive Engineers) a fost înfiinţatã în anul 1911, şi a propus un sistem în trepte, cu acelaşi nume, de identificare a gradului de vâscozitate a uleiului de motor. Ulterior, tabela de specificaţii SAE a fost completatã prin luarea în considerare a vâscozitãţii uleiului în funcţie de temperaturã. Uleiul se îngroaşã la temperaturã scãzutã iar la temperaturã ridicatã se subţiazã.
Uleiul monograd are vâscozitatea definitã de o singurã temperaturã, ridicatã sau scãzutã.
Uleiul multigrad se identificã prin specificarea gradelor de vâscozitate atât pentru temperaturi scãzute cât şi pentru temperaturi ridicate – spre exemplu 10W-30, unde 10W este gradul de vâscozitate pe timp de iarnã, respectiv pentru temperaturi scãzute, iar 30 este pentru varã, temperaturi ridicate.
În concluzie, este importantã alegerea unui ulei de motor atât în funcţie de condiţiile de utilizare a autoturismului – şofare preponderentã în oraş, cu trafic intens sau competiţii sportive, cazuri în care se recomandã utilizarea unui ulei de motor care sã rãmânã suficient de vâscos la temperaturi ridicate – precum şi în funcţie de temperatura ambientalã specificã locaţiei geografice – uleiul multigrad este specific pentru o utilizare pe parcursul întregului an, cu veri cãlduroase şi ierni geroase.
În condiţii de temperaturã şi sarcinã normale, un ulei de motor cu grad SAE 30 este considerat adecvat.
Deşi un ulei cu o vâscozitate mai redusã (SAE 20 spre exemplu) oferã o performanţã mãritã a motorului şi reduce consumul de combustibil, acesta prezintã o volatilitate mai ridicatã de unde rezultã un consum mai ridicat de ulei.
Un ulei cu un grad mai ridicat de vâscozitate faţã de cel considerat normal oferã o uzurã mai lentã a pieselor motorului şi un consum mai scãzut de ulei, dar va creşte consumul de combustibil a automobilului.
SFATUL NOSTRU
Recomandãm optarea pentru un ulei de motor cu un grad mai ridicat de vâscozitate în cazul în care: se efectueazã tractãri, se transportã greutãţi, temperatura de operare este mai mare decât cea normalã.

Dacã ai nelãmuriri în privinţa alegerii celui mai bun ulei de motor pentru maşina ta, nu ezita sã ne dai un telefon sau sã ne vizitezi.
Pentru a vizualiza tabela cu specificaţii SAE, click aici.
Secretul longevitãţii motorului maşinii tale este…
…un ulei calitativ, adaptat condiţiilor de utilizare a vehiculului, precum şi temperaturii mediului ambient.
Calitatea conteazã!
Gândeşte-te înainte de toate la maşina ta!
La banii pe care i-ai plãtit în momentul achiziţiei sau pentru întreţinerea ei. Gândeşte-te la timpul şi efortul investit!
La capitolul "ce ulei sã aleg pentru maşina mea?" sfatul nostru este sã nu te zgârceşti şi sã optezi pentru calitate înainte de toate. Suntem conştienţi cã pe termen scurt este într-adevãr o investiţie financiarã mai mare, dar trebuie sã te gândeşti la economia realizatã pe termen lung. Un ulei de motor calitativ îţi va oferi 2 principale avantaje: performanţã sporitã şi un nivel mai ridicat de protecţie a motorului maşinii tale şi implicit o viaţã mai îndelungatã a acestuia.
Ulei Mineral vs Ulei Sintetic
Pe scurt, uleiul mineral este obţinut din rafinarea petrolului, iar uleiul sintetic este obţinut în laboratoare. Uleiul semi-sintetic este obţinut în urma amestecului celorlalte douã tipuri de uleiuri anterior menţionate. Mai existã şi uleiul pur sintetic, utilizat pentru mecanismele industriale, puternic solicitate, care nu se combinã cu uleiul mineral.
Uleiul sintetic, deşi mai costisitor de produs deci şi de achiziţionat de consumator decât cel mineral sau decât cel semi-sintetic, oferã performanţã sporitã motorului în principal datoritã calitãţii sale de a rãmâne stabil la temperaturi ridicate şi fluid la temperaturi scãzute. De asemenea, uleiul sintetic are o structurã molecularã omogenã şi uniformã,
deci este mai stabil şi astfel mai puţin predispus la combinarea cu oxigenul sau cu alte componente – oxidarea uleiului şi contaminarea cu impuritãţii rezultate în urma combustiei. Protejeazã în acest fel piesele din motor împotriva coroziunii.
Uleiurile sintetice au o rezistenţã a peliculei (între diverse suprafeţe metalice ale pieselor motorului când acestea sunt în mişcare) considerabil mai mare decât cea a uleiurilor minerale. De asemenea, acestea nu conţin parafinã sau alte grãsimi care sunt responsabile pentru îngroşarea uleiurilor minerale la temperaturi scãzute. Un alt rol jucat de uleiul de motor este de a împiedica formarea de depozite de impuritãţi în motor şi sã menţinã particulele contaminate în suspensie.
Calitatea conteazã!
Gândeşte-te înainte de toate la maşina ta! La banii pe care i-ai plãtit în momentul achiziţiei sau pentru întreţinerea ei. Gândeşte-te la timpul şi efortul investit! La capitolul "ce ulei sã aleg pentru maşina mea?" sfatul nostru este sã nu te zgârceşti şi sã optezi pentru calitate înainte de toate. Suntem conştienţi cã pe termen scurt este într-adevãr o investiţie financiarã mai mare, dar trebuie sã te gândeşti la economia realizatã pe termen lung. Un ulei de motor calitativ îţi va oferi 2 principale avantaje: performanţã sporitã şi un nivel mai ridicat de protecţie a motorului maşinii tale şi implicit o viaţã mai îndelungatã a acestuia.
Douã Certificãri Importante…
care marcheazã calitatea…API şi ACEA.
API - American Petroleum Institute;
ACEA - Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles – fost CCMC.
Acordul lor este important, de aceea, indiferent de marca sau tipul de ulei cumpãrat – verificaţi existenţa ştampilei pe bidon.
Pentru a vã uşura munca de documentare, vã prezentãm mai departe câteva aspecte privind specificaţiile calitãţii ACEA şi API:
 |
|
ACEA – clasificãrile sunt împãrţite în trei categorii: A – pentru motoare benzinã; B – pentru motoare diesel; E – pentru motoare diesel "heavy-duty".
Downloadaţi aici tabelul complet "Specificaţii ACEA – standardul de clasificare al uleiurilor de motor" |
|
|
 |
|
API – specificaţiile sunt separate pentru benzinã şi pentru diesel; S – pentru benzinã. C – pentru diesel |
|
Pentru alegerea celui mai potrivit
ulei de motor trebuie sã avem în vedere şi:

Vechimea autoturismului -

Motoare moderne – acestea, spre exemplu, au intervalul de toleranţã mic, fiind programate sã funcţioneze cu uleiuri cu vâscozitate redusã, special create şi îmbunãtãţite. Rezultatul urmãrit este reducerea consumului de combustibil şi implicit al emisiilor. Dacã pentru acest gen de motoare se va folosi un ulei mai vâscos decât cel recomandat, acest fapt va genera nu numai probleme de natura creşterii consumului de combustibil, dar şi de natura uzãrii premature a motorului.
Motoare mai vechi – acestea au intervale de operare mai mari de aceea au nevoie de uleiuri cu un grad mai ridicat de vâscozitate pentru crearea unei pelicule adecvate de ulei.

Întotdeauna trebuie consultate recomandãrile producãtorului auto – pentru a asigura minimul necesar privind calitatea, vâscozitatea şi alte proprietãţi ale uleiului de motor destinate autoturismului tãu;

Temperatura mediului ambient.